Direktlänk till inlägg 16 juni 2013

"Trist å va kanslist"!?

Av Karnevi - 16 juni 2013 12:30

Kan ingen mig svara hur trist det kan vara att jobba i en klubb där busen tar rubb och stubb.


Återigen har vi haft påhälsning i vårt kansli och även denna gång fick buset med sig pengar dock förstörde de inte lika mycket. Att det finns människor i detta avlånga land som ger sig på föreningar som till största delen lever på ideella krafter gör mig förbannad. Okey, det finns parasiter i hela vårt samhälle för övrigt som lever på andra så vi kanske får vänja oss vid detta. Det viktiga är då att vi inte har några som helst kontanter liggandes på kansliet, vilket jag betonat för våra medlemmar som vill betala till oss direkt där uppe. Hur får man då tag i dessa personer som gör detta mot oss och andra idrottsföreningar. Sätta in larm kan ju vara en god idé men det kostar en massa pengar som vi föreningar inte har idag. Vi är ju inte ensamma om att ha fått påhälsning utan såväl TFK, Skoftebyns IF och Sjuntorps IF har fått besök. Vi föreningar gör en stor samhälls tjänst genom att ta emot de tusentals barn och ungdomar som vill utöva sin idrott i Trollhättan så kanske vore det på sin plats att kommunen går in och tar på sig lite ansvar för att skydda oss, vad vet jag?


Att jobba i en förening är oerhört stimulerande och roligt men det finns även dagar då det är fruktansvärt tungt. Jag minns tillbaka då en förälder tillika ledare sada till mig "Du har ju inget riktigt jobb"!? Blev jag arg? Ja, det blev jag men samtidigt fundersam. Vad gör vi på kansliet egentligen? Vet inte var vi skall börja då hela året löper på med diverse evenemang och dylikt. Jag börjar fotbollsåret när det slutar i oktober.


När vi lägger en säsong till handlingarna så börjar genast jobbet med träningsmatcher inför våren, planbokningar och inte minst arbetet med våra olika cuper. Glöm heller inte alla olika möten man måste gå på i VFF:s regi. Det gäller det att maila och ringa runt till lag så att våra cuper blir så attraktiva som möjligt för såväl publik som för föreningar. Vi skall få sponsorer till alla cuper vilket i sig är en tung bit men här bör vi bli bättre framöver. Det blir många telefon samtal under oktober - december för enkom detta och när det gäller kontakter med lag så blir det även helger och sena kvällar då de flesta personer man söker jobbar fram till 17.00 mån - fre. Sedan gäller det att få ihop ett spelschema som attraherar lag att komma och spela hos oss, dvs många matcher, vilket inte alltid är så lätt då det är många viljor. Vi har även en Mellandagscup kommitte som jobbar parallellt med oss på kansliet för att få alla arrangemang att fungera och tur är väl det även om det mesta hamnar våra bord ändå till slut. När man är klar med detta vad det gäller allt runt omkring och lagen är klara så gäller det att bemanna alla dagar. Då tänker jag inte bara på sekretariatet utan det andra så som folk i insläppet, kioskpersonal, vakter mm. Som tur är har vi otroligt bra organisation i TBoIS och en föräldra grupp som är suverän. Nu är alla cuper slut den 6 januari så nu kan jag vara ledig? Näpp, nu börjar förberedelserna inför kommande års seriespel. Först kommer herrarnas serie, sedan damernas osv. Det är väl inga problem? Här gäller det att få till matcherna så bra som möjligt efter det träningsschema som ligger till grund. Träning är i de flesta fall viktigare än matcher och då måste allt klaffa. Vilka lag kan spela samma dag? Vilka kan absolut inte spela samma dag. Här är det evigt ringande då de flesta klubbar inte har en fotbollsansvarig som samordnar allt så är det återigen ett ringande på kvällar och helger. När alla serier är klara runt slutet av april i bästa fall då drar vi igång förarbetet inför klassbollen! Orkar inte skriva så mycket om allt men fortsätter med förutom det dagliga arbetet så jobbar man med landslaget fotbollsskola efter klassbollen. Här gäller det att fixa mat åt 80-100 barn, ungdomar och ledare, bara en sådan sak. När detta är avklarat och serierna närmar sitt slut så står nästa evenemang på tur och det är Fallens Dagar. När denna är över så börjar jobbet med höstsäsongens matcher! Sedan är säsongen slut och vi börjar om på nytt.


Vi skall inte glömma av allt annat som vi gör här uppe som Ni kanske inte ser men som i vissa fall är oerhört tidsödande. Jag vill tex att våra ledare och spelare skall kunna komma till Vallen och må bra. Bra och fina planer  gör allt mycket lättare. Jag vill att Ni som är föräldrar skall känna en trygghet när Ni lämnar Era barn på Vallen vilket gör att vi känner ett ansvar även där. Sedan har vi hantering av ekonomi, (Peters bord enkom), profilkläder mm, mm, mm.


Överskriften blev idag " Trist å va kanslist" men efter att ha tänkt efter på vad som sades tiill mig vill jag bara säga:


"Det är nåt visst me å va kanslist"


Avslutar som vanligt med en liten fundering/citat:

"Målet är ingenting vägen är allting" Robert Broberg


Med vänliga Fotbollshälsningar!

//

Tobbe

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karnevi - 8 augusti 2013 16:18

Ännu en ny morgon med doft av diesel och svett vaknade jag och Ollie upp till. Innan vi lade oss igår kväll såg vi till att allt var packat men ändå bad jag Ollie göra en översyn innan vi gick upp till frukosten.  - ja, sa han. Bollarna oh mina nya...

Av Karnevi - 1 augusti 2013 19:06

Micke Rosén ja?   Efter duschen plockade jag fram paddan och googlade lite på just detta namn. Jag fick fram att han var tränare för simmare i öppet vatten bl.a så nu var den gåtan löst. Jag tänkte gå ut fråga om de letat i Nissan som låg precis ...

Av Karnevi - 31 juli 2013 17:37

Jag vaknade tidigt även denna tisdags morgonen den 2:a juli. Jag valde att ligga kvar lite i den underbara sängen och lyssna på det fridfulla ljudet av lastbilar som lastar av varor till hotellet. Trots att fönstren varit stängda hela natten doftade ...

Av Karnevi - 30 juli 2013 20:35


Så nu stod vi här den lite regntunga mådags morgonen då det uret visade 08:00 1 juli 2013.Roger Lellen backade in den ny polerade SAABen på uppfarten. Han studsade ut som en för hårt stekt köttbulle ur förarsätet. Blicken var allvarsam och ansiktet s...

Av Karnevi - 28 juni 2013 15:30

Vad är det som är på väg att hända med min kära fotboll?? Ställer mig den frågan nästan dagligen när jag ser alltmer sammanslagna lag i de olika ungdoms serierna samtidigt som barnkullarna blir större och större. Har sedan den tid som pojk och juni...

Presentation

Omröstning

Vem gjorde det snabbaste målet genom VM historien i fotboll?
 Hassetuta ( äldre bror till Batistuta)
 Batistuta
 Pia Sundhage
 Hakan Sukur
 Yngve Leback
 Theo Walcott
 Bobby Moore
 David Bekham
 Lloyden

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards