Direktlänk till inlägg 28 juni 2013

Fotboll - Nationalsporten?

Av Karnevi - 28 juni 2013 15:30

Vad är det som är på väg att hända med min kära fotboll?? Ställer mig den frågan nästan dagligen när jag ser alltmer sammanslagna lag i de olika ungdoms serierna samtidigt som barnkullarna blir större och större.

Har sedan den tid som pojk och juniorlagstränare i IFK under 90 talet alltid velat få fram de bästa av ALLA som utövar fotboll. Varit noga med att poängtera att alla kommer inte nå lika långt men var stolt över hur långt Ni kommer då alla inte har samma förutsättningar. 

Många säger att fotbollen är världens bästa leksak! Jag tar steget än längre ut och säger att bollen är världens bästa vän. Har man en boll så kan man alltid göra någonting, den är aldrig på semester, läser läxor eller är upptagen av något annat. Tokig som jag är så hade jag som liten alltid någon form av boll i närheten, det kunde vara en ballong hemma som jag kickade med eller en medicinboll i den cykelaffär vi hade på den tiden. Jag och bollen blev som ett! Nu hade jag massor av kompisar som också gillade bollar men inte lika mycket som jag, därav så blev jag ibland ensam med min boll. Det handlade inte enbart om fotbollar  utan även spel med tennis rack mot garageport, landhockey och bordtennis i första hand. Nu vet jag lika väl som Er att våra barn och ungdomar kräver mer, utbudet är bra mycket större samt att våra barn/ungdomar blivit mer svår stimulerade. Detta gäller dock inte datorer och dataspel.

Jag säger ytterligare två gånger detta:

- Antingen kan vi acceptera som det är eller göra någonting åt det hela!

- Antingen kan vi acceptera som det är eller göra någonting åt det hela!

Jag skrev i ett tidigare inlägg ett citat av Robert Broberg:

"Målet är ingenting vägen är allting"!

Ungdomar har idag stora mål inom idrotten, bli som Zlatan eller Foppa. Bra då har vi ett mål, enkelt! Hur kommer vi till det målet? Nu blir det svårt. Skall de få utvecklas i sin takt såväl fysiskt som mentalt eller skall vi göra som vi gör hemma? curla dem? Min bestämda åsikt är att det är inte så djävla bråttom till målet om man ändå inte når det. Istället uppmanar jag alla att ta det lungt! Är man bara tillräckligt målmedveten så når man till sin topp ändå. Det kan vara proffs men det kan också vara att spela division 6 fotboll men ändå ha roligt. Sedan har vi ju naturligtvis de som är mycket längre komna i sin utveckling gentemot sina lagkompisar, typ Jakob Johansson. Varje spelare är unik och det gäller att försöka behandla dem efter det och försöka urveckla dem under hela tiden. 

För 30 år sedan flyttade spelare i de högre serierna som inte platsade till ett lag i de lägre som gjorde att de kunde behålla sin verksamhet trots färre ungdomslag. Dessa kunde sedan när de hunnit ikapp ta igen det förlorat och lyckas, ta bara våran egen Jocke Olsson! Ofta kommer denna peak mellan 24-28 års ålder så varför slutar våra killar och tjejer att spela fotboll i 15 års ålder? Krav utifrån, intresse, förväntningar från sig själv? Jag vet inte och jag tror inte någon vet! Mitt förslag är följande att:

Varje träning skall vara såväl individuell som lag baserad.

Varje träning skall vara lärorik och stimulerande för alla.

Låta våra spelare vara delaktiga i övningar. Tex vara med och berätta vad som är bra/dåligt och vad som kan göras annorlunda/bättre.

Låta de som ligger i olika nivåer få träna i dessa sk miljö/stimulansträningar, detta kan vara inom vår egna regi eller någon annan förenings. Det skall inte vara förbjudet att nivågruppera ibland bara det inte blir statiskt.

Det inte förekommer någrra som helst övningar utan boll innan de fyllt 13 år då fotbollen skall lekas fram i tidiga åldrar och inte springas fram. Helt annan sak när tjejerna/pojkarna puberterat klart, då kan vi träna kondition och styrka.

Detta är bara några punkter som jag tycker man skall lägga tyngd på och då har jag inte nämnt den kanske viktigste.

Kamratskapet!!


Nu har jag tappat tråden men för att ta upp den på slutet så konstaterar jag återigen att vi inte kan behålla våra tjejer och killar kvar inom fotbollen överhuvudtaget efter det att de slutat, vare sig som ledare eller eller på någon annan position i föreningen. Årets Elitjunior har samlat hela 6 lag varav sammanslagning Skoftebyn/TBoIS är ett.


" It aint over till the fat lady sings" Yoggi Berra


  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Karnevi - 8 augusti 2013 16:18

Ännu en ny morgon med doft av diesel och svett vaknade jag och Ollie upp till. Innan vi lade oss igår kväll såg vi till att allt var packat men ändå bad jag Ollie göra en översyn innan vi gick upp till frukosten.  - ja, sa han. Bollarna oh mina nya...

Av Karnevi - 1 augusti 2013 19:06

Micke Rosén ja?   Efter duschen plockade jag fram paddan och googlade lite på just detta namn. Jag fick fram att han var tränare för simmare i öppet vatten bl.a så nu var den gåtan löst. Jag tänkte gå ut fråga om de letat i Nissan som låg precis ...

Av Karnevi - 31 juli 2013 17:37

Jag vaknade tidigt även denna tisdags morgonen den 2:a juli. Jag valde att ligga kvar lite i den underbara sängen och lyssna på det fridfulla ljudet av lastbilar som lastar av varor till hotellet. Trots att fönstren varit stängda hela natten doftade ...

Av Karnevi - 30 juli 2013 20:35


Så nu stod vi här den lite regntunga mådags morgonen då det uret visade 08:00 1 juli 2013.Roger Lellen backade in den ny polerade SAABen på uppfarten. Han studsade ut som en för hårt stekt köttbulle ur förarsätet. Blicken var allvarsam och ansiktet s...

Av Karnevi - 20 juni 2013 21:30

Jaha,  då var det över för denna gången. Landslaget Fotboll Skola har pågått på vallen i dagarna fyra. Det var ca 80 barn och 10 ledare kring dessa under dagarna. Vad har de gjort. Ja, de har lekt, fotograferats, fått prata med Svenska Kyrkan gälla...

Presentation

Omröstning

Vem gjorde det snabbaste målet genom VM historien i fotboll?
 Hassetuta ( äldre bror till Batistuta)
 Batistuta
 Pia Sundhage
 Hakan Sukur
 Yngve Leback
 Theo Walcott
 Bobby Moore
 David Bekham
 Lloyden

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards